Produsele Clean Beauty: marketing sau realitate?

Ce știm despre Clean Beauty? 

Industria produselor de îngrijire personală propune un nou trend de urmărit, anume Clean Beauty. Un concept la modă, care promovează termeni precum “fără parabeni”, “fără sulfați”, “organic” și alții asemănători. 

Datorită promovării din social media, tot mai multe branduri își lansează produse “curate”. Să fie oare o altă strategie de marketing sau nu?

Despre sulfați, parabeni, arome și coloranți sintetici, dar și despre diferența dintre bio, organic și natural, am stat de vorbă cu Haircare.ro, magazin de produse de îngrijire pentru păr și piele. De la cei mai în vogă termeni și logo-uri găsite pe ambalaje, până la substanțe găsite pe etichetele produselor din trusa de îngrijire, în material. 

Ce trebuie să știm despre logo-urile curate

Clean înseamnă atunci când un produs cosmetic sau de igienă este compus din ingrediente non-toxice, bazate pe plante, pentru a produce rezultatele dorite. 

Definițiile conceptului Clean Beauty sunt subiective și adesea se schimbă de la companie la companie. Prin ambalajul folosit sau modul în care listează ingredientele folosite, găsim o serie de logo-uri și simboluri care doresc încadrarea produselor în acest categorie. 

Putem avea încredere în toate etichetele apărute? Pe scurt, nu.

Pentru a ne familiariza cu acestea, trecem în revistă cele mai des întâlnite simboluri din categoria Clean Beauty și selectăm care sunt cele care au logouri certificate:

B I O ✔

Certificarea BIO atestă faptul că produsele sau ingredientele din compoziția acestora provin din agricultura ecologică. Agricultura ecologică promovează metode și practici agricole care protejează mediului înconjurător și sănătatea publică prin interzicerea utilizării de îngrășăminte sintetice și pesticide de natură chimică, conservarea resurselor naturale, utilizarea surselor alternative de energie, etc.

G R E E N

Logo-ul „green” pe eticheta unui produs ne informează că acesta nu dăunează mediului. Spre exemplu, putem folosi un produs verde de protecție solară cu ambalaj biodegradabil din categoria non-waste, chiar dacă formula nu este 100% non-toxică. Cu toate acestea, în lipsa unei definiții concrete, termenul a devenit umbrelă pentru orice produs care pretinde că protejează resursele planetei.

N A T U R A L

Legal vorbind, eticheta “natural” nu înseamnă nimic. Fiind un termen nereglementat de Food and Drug Administration (FDA) sau de Uniunea Europeană (UE), orice produs de îngrijire personală poate folosi unul sau două ingrediente naturale, iar formula ingredientelor să reflecte altceva.

V E G A N ✔

Produsele vegan nu conțin ingrediente derivate sau provenite de la animale. Multe persoane asociază veganul cu alternativa mai sigură atunci când achiziționează produse cosmetice. Cu toate acestea, un produs poate fi vegan și în același timp să conțină ingrediente sintetice cu grad de risc.

C R U E L T Y – F R E E ✔

Produsele beauty cu logo-ul „cruelty free” nu au fost testate pe animale în procesul de producție. De asemenea, poate însemna că orice ingredient derivat din animale nu a fost extras în detrimentul bunăstării animalului (cum ar fi periile de machiaj din fibre naturale). Produsele de îngrijire personală pot fi cruelty free, fără să fie vegane, dar și invers.

N O N T O X I C

Termenul „nontoxic” informează că substanțele găsite în formulă, raportate la utilizarea prevăzută, nu vor provoca efecte negative asupra sănătății. 

Uniunea Europeană are o listă cu 1,328 de ingrediente toxice care sunt interzise în producția cosmeticelor și a produselor de îngrijire personală. Cu toate acestea, în Statele Unite sunt interzise doar 11 ingrediente toxice. Prin urmare, eticheta non toxic este discutabilă, iar ce este disponibil pe piață nu garantează siguranța produsului dorit, chiar dacă cel mai în vogă influencer îl utilizează și te încurajează să-l încerci!

O R G A N I C ✔

Organic este atribuit unui produs fabricat prin procedee tradiționale și eco-friendly, fără agenți chimici sau ingrediente modificate genetic. Produsele de îngrijire personală care sunt certificate ca fiind cel puțin 95% ecologice poartă eticheta USDA Organic în SUA și acest logo în spațiul UE. 

S U S T E N A B I L

Sustenabilitatea merge mână în mână cu conceptul „green”. Ingredientele enumerate pe etichetă – inclusiv modul în care au fost obținute aceste ingrediente – dar și ambalajul în sine, nu ar trebui să fie dăunătoare planetei. 

Ingredientele cu adevărat sustenabile sunt cele care provin din surse etice și dovedite sigure pentru mediu, în ambalaje biodegradabile sau cele care prezintă simbolul „zero waste” pe ambalaj.

Din păcate, multe companii utilizează aceste logo-uri fără certificarea necesară, astfel următorul pas pe care trebuie să-l facem este să ne informăm cu privire la substantele care se află în compoziția lor și cum le evităm pe cele dăunătoare pielii, dar și sănătății organismului nostru. 

Toxic sau non toxic? 8 ingrediente de avut în vedere  

În afară de logo-urile “cruelty free”, “zero waste” sau “eco”, pe etichete mai puteți identifica și anumite ingrediente găsite în compoziția formulei. Dintre cele mai întâlnite sunt produsele „fără sulfați”, „fără parabeni”. Ce e cu aceste ingrediente, care sunt într-adevăr dăunătoare și care nu?

S U L F A Ț I

Sulfații sunt cei „fac spumă” și îți dau o senzație de curat. Sunt foarte prezenți în șampoane și în produsele de curățare (gel de duș, săpun, etc.). Fiind responsabili pentru îndepărtarea în profunzime a grăsimilor și a impurităților, acțiunea puternică a acestora poate determina îndepărtarea uleiurilor protectoare de la nivelul scalpului. 

Marketing sau realitate?

Specialiștii Haircare ne recomandă să alegem cu grijă produsele ce conțin sulfați, fiind atenți la nevoile scalpului și la sănătatea firului de păr. Aici găsești un articol cu tema „De ce trebuie să evităm sulfații?” și recomandări de șampoane fără sulfați potrivite tipului tău de păr. 

P A R A B E N I

Aceste substanțe chimice antimicrobiene împiedică creșterea unor bacterii și a mucegaiului în produsele de înfrumusețare și îngrijire personală. Din această categorie se numără compușii cu prefixe precum methyl-, ethyl-, butyl-, propyl-, dintre care isopropyl-, isobutyl-, phenyl-, benzyl-, sunt cele mai controversate substanțe asociate cu apariția cancerului la sân sau responsabile pentru infertilitate.

Deși Uniunea Europeană a interzis mulți parabeni aflați în circulație, SUA consideră insuficiente dovezile găsite până în momentul de față, motiv pentru care multe din produsele pentru ten și corp conțin parabeni interziși în spațiul european.

A R O M E  & C O L O R A N Ț I

Alte ingrediente nocive „îmbrăcate” într-o terminologie vagă și inofensivă sunt aromele și coloranții artificiali care deghizează până la 3.000 de substanțe chimice sintetice sau naturale utilizate pentru a face un produs beauty să miroasă delicios. 

Ce nu se știe este că majoritatea aromelor și a coloranților cresc sensibilitatea pielii, iar astfel, bariera de protecție este slăbită.

Într-o notă comună, ftalații, care ajută parfumurile să dureze mai mult, sunt încorporați ca agenți de fixare pentru a mări puterea de penetrare a produselor în piele. Astfel, ei sunt utilizați în parfumuri, geluri de păr și lacuri de unghii și îi veți găsi pe o listă de ingrediente prescurtată ca DEP, BBzP, DBP și DEHP.

A L U M I N I U 

Compușii de aluminiu au fost mult timp asociați cu apariția cancerului la sân. Cu toate acestea, studiile realizate nu au confirmat această legătură. Mai mult, au arătat că axila absoarbe de fapt foarte puțin aluminiu – mai puțin de 0,01%. În schimb, rata de absorbție a aluminiului se ridică până la 0,06% pe pielea pre-deteriorată. Așadar, utilizarea produselor care conțin aluminiu trebuie evitată, în special dacă pielea este proaspăt rasă sau prezintă deteriorări.

S I L I C I U 

Dioxizii de siliciu sunt utilizați ca agenți absorbanți în produsele de îngrijire orală și în cele de cosmetică, precum fondul de ten sau cremele BB. Acest compus chimic apare în două forme: amorfă și cristalină.

Forma de dioxid de siliciu aprobată pentru utilizare în formulele cosmetice este cea amorfă. Cu toate acestea, în urma unor teste de laborator pentru diferite produse de baie și cosmetice, forma sa cristalină, un cancerigen uman cunoscut, a fost identificată în particule de dimensiuni respirabile. Unele studii sugerează că forma amorfă poate fi contaminată cu forma cristalină, ceea ce explică de ce este încă detectabil în produsele de înfrumusețare. 

F O R M A L D E H I D Ă

Cel mai cunoscut conservant din istorie, se găsește în tratamentele cu keratină care blochează legăturile de disulfură ale părului. Formaldehida este recunoscută la nivel mondial ca fiind un cancerigen uman și astfel, s-au luat măsuri pentru a elimina substanța din majoritatea produselor cosmetice obișnuite, cum ar fi lacul de unghii sau produsele de styling. 

Multe saloane pretind că tratamentele cu keratină sunt lipsite de formaldehidă. Deși adevărat, compușii folosiți la schimb sunt ingrediente precum formalină sau metanol care eliberează compusul cancerigen atunci când este amestecat cu apă, în timpul tratamentului.

O X I B E N Z O N Ă

Cel mai cunoscut filtru UV chimic utilizat în aproximativ 60% din formulele de protecție solară din SUA. Ingredientul este asociat cu rate ridicate de reacții alergice și, de asemenea, puternic suspectat de a fi un perturbator hormonal estrogenic, trecând prin bariera placentară, ceea ce duce la greutate scăzută a fătului și apariția unor malformații congenitale precum boala Hirschsprung.

P E T R O L 

Agent hidratant utilizat pe scară largă, petrolul rafinat se găsește adesea în balsamurile de buze și cremele de față. Există mii de motive pentru a evita produsele petroliere, printre care cele eco-friendly. Există însă și probleme de sănătate. Un studiu din 2011 a descoperit că uleiul mineral este cel mai mare contaminant prezent în corpul uman, din cauza acumulării în timp în urma aplicării produselor cosmetice.

Cum cumpărăm produse clean

Ne informăm în prealabil

Află ce ingrediente sunt toxice, dar si despre cele recomandate și în ce formule le găsești.  

Pe lângă acestea, un mic research în social media despre prezența la evenimente de clean beauty sau pe subiecte conexe te poate ajuta să distingi între brandurile care folosesc eticheta în scop publicitar sau cele care chiar sunt interesate de tot ce înseamnă un stil de viață sustenabil, produse cruelty free sau vegan friendly.

Verificăm ingredientele 

Dacă ai făcut research, nu-ți rămâne decât să verifici substanțele de pe etichetă. Nu te lăsa prins în capcana discountului ireal de mare, ci dezvoltă obiceiul să verifici informațiile de pe produs și să identifici ingredientele folosite, cantitățile utilizate în formulă și logourile certificate Clean Beauty.

Cumpărăm conștient și responsabil

Clean beauty este mai mult decât o tendință! Grija pentru sănătatea și vitalitatea pielii, dar și a scalpului nu depinde doar de păstrarea unui ritual de îngrijire, ci și de produsele pe care alegem să le folosim. 

Achiziționează produsele de îngrijire personală care sunt prietenoase cu mediul înconjurător și care nu pun în pericol sănătatea pielii și a organismului tău!

Dacă vrei să știi ce se poartă, cum se poartă dar mai ales de unde să cumperi online la prețuri avantajoase te invit să te înscrii la newsletter. Happy Shopping!


Publicat

în

de către

Etichete: